Kedvezményezett neve: FLEX-PS 93 Ipari Kereskedelmi és Szolgáltató Bt.

Projekt címe: Folyadék alapú moduláris temperáló egység (FAMOTE) kutatás-fejlesztése elektromos meghajtású közúti járművek számára

Projekt azonosítószáma: 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00071

Szerződött támogatás összege: 289 183 300 Ft

Támogatás mértéke: 63,74%.

Projekt tervezett befejezési dátuma: 2024.08.31.

Projekt tartalmának bemutatása:

A belsőégésű motorral hajtott járművek utas- és rakterének fűtése jellemzően a hűtőfolyadékból nyert hővel történik, amit a motor hidegüzemében a gyors felfűtés érdekében elektromos rásegítés támogathat. A klimatizáláshoz szükséges hideg levegőt jellemzően a főtengely által hajtott kompresszor segítségével állítja elő a rendszer, de a motor magas hatásfoka miatt jelentős mennyiségű hulladékhő nem keletkezik. Elektromos meghajtás esetén mind a fűtés, mind a hűtés nagy mennyiségű energiát igényel, ami az akkumulátorokból nyert energiával jelentősen csökkenti a hatótávolságot mivel hűtő-fűtő rendszerek kizárólag a beépített akkumulátorok által tárolt energiát használják. Ebből is látszik, hogy a ma használt hűtő-fűtő megoldások energiahatékonysága rendkívül kedvezőtlen. A fűtés és hűtés jelentős energiaigényének hatótávolságra gyakorolt negatív hatása nagymértékben csökkenthető, ha egy komplex, nem hulladékhőn alapuló fűtési és nagy hatékonyságú hűtési megoldás kerül kidolgozásra, amely az eddigi rendszerektől eltérő energiaforrást igényel. Jelenleg ilyen rendszer nem elérhető a piacon, megalkotásához célzott kutatási feladatok végrehajtására és többlépcsős kísérletekre van szükség. A projektben kifejlesztésre kerülő Folyadék Alapú Moduláris Temperáló Egység (FAMOTE) jól szigetelt, nagy hőkapacitású folyadékkal feltöltött különálló hálózatot jelent, mely a töltés során felfűthető és lehűthető attól függően, hogy mire van szükség. Projektünk kiemelten kezeli a nagy hőkapacitású folyadékra vonatkozó kutatást, mivel jelenleg nem áll rendelkezésre olyan összetételű hűtő/fűtőközegre alkalmas folyadék, ami a rendszer által igényelt hőtárolási kapacitás elérésére alkalmas. Rendszerünk vezérlése mikroszámítógéppel történik, amely integrálható a jármű fedélzeti rendszeréhez, továbbá illeszthető az akkumulátorfelügyelet és a töltésvezérlő elemeihez. A rendszer központi eleme a hűtő-fűtő tartály, mely megfelelő mennyiségű és a fejlesztés keretein belül kutatott összetételű fűtő/hűtőközeget tartalmaz. A tartályban találhatóak az aktív fűtő- és hűtő egységek, illetve csatlakozásainál a keringtető szivattyúk. A rendszer csatlakozásai és csövei is hőszigeteltek, a hőcserélők magas hatásfokúak, így az elraktározott energia menet közben kinyerhető anélkül, hogy a hatótávolság jelentősen csökkenne, hiszen mindössze a keringtető szivattyú áramigényét és a vezérlő mikroszámítógépek, továbbá a szellőztetőrendszer ventilátorainak energiaigényét kell fedezni, ami töredéke a fűtés-hűtés energiaigényének. A fejlesztés főbb feladatai közé tartozik:

(1) a megfelelő hűtő- és fűtőközegek kutatása
(2) az alkalmazható energetikai eljárások vizsgálata
(3) a rendszer vezérlésére vonatkozó kutatások, vizsgálatok
(4) a hőszigetelő megoldások kutatása
(5) a rendszerintegrávió megvalósítása.

A fejlesztés során a rendszer működése laboratóriumi körülmények között és járműbe építve is vizsgálatok tárgya lesz. A rendszerhez kapcsolódóan a rendszerelemek részletes specifikációján (hűtő-fűtő tartály, energiatároló folyadék, szigetelés, hőcserélő) kívül megalkotásra kerül a rendszer vezérlése mikroszámítógép segítségével, továbbá legalább egy tesztautóban megvalósul a rendszerintegráció is. A fejlesztés eredményei használhatóak az eredetileg belsőégésű motorral gyártott, de átépített járművekben, továbbá megoldást jelent azon felépítménygyártók számára, akik a hagyományos áruszállítók mellett elektromos meghajtásúak számára is megoldást szeretnének kínálni, függetlenül attól, hogy áru- vagy személyszállításról van szó. Rendszerünkkel az elektromos járművek hatótávolsága és komfortérzet jelentősen növelhető. Kifejlesztett termékünk kedvező árú alternatívát nyújt a piacon jelenleg elérhető alacsony energiahatékonyságú hűtő-fűtő rendszerekkel szemben, ezáltal rendszerünk rendkívül versenyképes, innovatív fejlesztés a járművek globális piacán.